13. január 1928 – 3. máj 2016
Herectvo študoval na Odbornom divadelnom kurze (ODK) pri Štátnom konzervatóriu v Bratislave v rokoch 1948 – 1950. Napriek tomu jeho prvé kroky po maturite na Obchodnej akadémii viedli na Vysokú školu obchodnú. Po treťom semestri ekonómiu definitívne opustil, aby sa venoval už iba divadlu.
Ako študent upozornil na seba v postave atentátnika Jakuba (Atentát, 1949) na doskách SND. Pred odchodom do Armádneho divadla v Martine stihol ešte odohrať niekoľko menších postáv, ktoré predznačili jednu zo základných čŕt jeho herectva – schopnosť zbaviť heroické postavy zaužívaného pátosu a oživiť ich ľudský rozmer.
Pôsobenie v Armádnom divadle v Martine, aj keď bolo pomerne krátke (1951 – 1953), sa stalo v profesijnom životopise Karola Machatu veľmi dôležitým medzníkom. Tu sa prvýkrát odkryla variabilita a sila jeho talentu. Kým v Geľovi Sebechlebskom vytvoril hravého, sviežosťou a študentskou recesiou prekypujúceho, prešibaného mládenca, Jánošíka budoval ako mladého muža plného vzdoru a nepokoja, súcitu i vzbury, ideálov a skutočného ľudského zanietenia.
Po návrate do SND ďalej rozvíjal lyricko-komediálnu i hrdinsko-dramatickú líniu svojho herectva a posúval sa od búrlivých mladíkov k zložitým dramatickým charakterom. Zúročil predpoklady aj získané skúsenosti a vytvoril na prvej scéne dlhý rad nezabudnuteľných postáv. Svoje danosti bravúrne využíval v žánrovo veľmi rozdielnom repertoári od konverzačných komédií cez grotesky a charakterové komédie až po briskné improvizácie a postupy v duchu commédie dell’arte na strane jednej, na strane druhej od veľkých klasických tragédií cez psychologické drámy k brechtovským modelom a modernej dramatike.
Jeho herectvo dozrievalo do plných tónov schopných zladiť podmanivú citovosť s racionálnym prienikom do najhlbších vrstiev stvárňovanej postavy, schopných rovnako presvedčivo pretlmočiť vnútorný dramatizmus, romantickú rozpoltenosť, alebo bezútešnú nevyrovnanosť moderného človeka.
Karol Machata patrí k tzv. strednej hereckej generácii, ktorá výrazne vstúpila do dejín slovenského divadla 20. storočia, položila základy moderného hereckého prejavu a dala mu európsky rozmer. Je jedným z jej najmladších predstaviteľov. Univerzálnosťou svojho hereckého prejavu a presvedčivosťou vo všetkých polohách však patrí k jej špičke.
Zuzana Nemcová Gulíková
Kurátorka Zuzana Nemcová Gulíková
Grafické riešenie Viera Burešová
Divadelný ústav Bratislava © 2008, 2016