V roku 1993 ukončila štúdium divadelnej réžie na VŠMU pod pedagogickým vedením Petra Mikulíka. Už počas štúdia zarezonovala jej inscenácia hry Jeana Geneta Slúžky, ktorú vytvorila v roku 1992 v ateliéri Divadelnej fakulty JAMU ako hosťujúca režisérka. Počas štúdia sa zúčastnila Medzinárodného festivalu vysokých škôl v Moskve a v Berlíne a Medzinárodného divadelného workshopu v meste Besançon vo Francúzsku. V rokoch 1994 – 1995 pôsobila ako interná režisérka v Divadle Jána Palárika v Trnave, kde vytvorila inscenácie, ktoré sa stretli so značným ohlasom (J. Mahen: Stroskotanci v manéži, 1994; A. P. Čechov: Tri sestry, 1994). Od roku 1995 pracuje v slobodnom povolaní a spolupracuje s rôznymi slovenskými divadlami: DJP Trnava, DAB Nitra, Divadlo GUnaGU, Divadlo Aréna, Divadlo ASTORKA Korzo ´90, SND. Jej inscenácie boli viackrát nominované na ocenenie Dosky. Pravidelne spolupracuje so Slovenským rozhlasom a televíziami. Ako režisérka pripravila celovečerný dokumentárny film Národné o sťahovaní SND z historickej budovy do novostavby na Pribinovej ulici. Od roku 2006 do roku 2010 režírovala magazín Umenie (RTVS).
Charakteristika tvorby:
Soňu Ferancovú možno zaradiť medzi strednú generáciu slovenských činoherných režisérok. Realizovala vyše dvadsať divadelných inscenácií a viaceré z nich zaujali divákov i divadelných kritikov (W. Shakespeare: Hamlet, 1993; A. P. Čechov: Tri sestry, 1994; J. Mahen: Stroskotanci v manéži, 1994; H. Müller: Kvarteto, 2001). Patrí k osobnostiam s vyhraneným názorom na divadlo a so zmyslom pre originálne neklasické divadelné postupy (herecká a vizuálna štylizácia, metaforickosť), ktoré uplatňuje najmä pri inscenovaní súčasnej drámy. Mnohokrát zásadne posúva možnosti chápania pojmu divadlo a kategórie divadelný. Zaujímajú ju prevažne texty, ktoré dávajú priestor ďalšej interpretácii. Často preto texty vníma ako predlohu, ktorej motívy môže následne rozvíjať. Vo výbere inscenovaných titulov prevažujú hry, v ktorých dominujú témy s dôrazom na vnútorný svet človeka a jeho problémy (H. Müller: Kvarteto, 2001; Y. Reza: Boh masakra, 2007; M. von Mayenburg: Ksicht, 2010; P. Quilter: Opona hore, 2017). Soňa Ferancová sa ako režisérka neuzatvára pred žiadnym divadelným žánrom, i keď v posledných rokoch inklinuje najmä ku komédii. V režisérskej pozícii uviedla aj hry, na ktorých sa autorsky podieľala: Soňa Ferancová – Oľga Belešová: Pravdivý príbeh Oľgy B., ženy so zlatými rukami, 1998; Soňa Ferancová – Peter Pavlac: Hotline, 2004; Soňa Ferancová – Laci Strike: Romea a Julio, 2013. Medzi najvýraznejšie črty jej režijného rukopisu patrí štylizácia hereckého konania, gesta i slovného prejavu, bohatá imaginatívnosť, výtvarná sýtosť a presnosť v detailoch či už vo výtvarnej, hudobnej alebo svetelnej zložke inscenácie. Pomocou výtvarných prvkov buduje atmosféru inscenácie.
Soňu Ferancovú možno označiť za režisérku so silným estetickým cítením, ktorej inscenácie majú intelektuálnu hĺbku a problémovú zložitosť.
Súpis réžií:
1990 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Alexander Serafimovič: Meniny v devätnástom
1991 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Boris Vian: Budovatelia ríše
1992 / JAMU Brno, Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Jean Genet: Slúžky
1993 / Centrum experimentálního divadla, Brno / William Shakespeare: Hamlet
1994 / Trnavské divadlo / Jiří Mahen: Stroskotanci v manéži
1994 / Trnavské divadlo / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
1996 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Johann Nepomuk Nestroy: Povraz s jedným koncom
1997 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / VHV: Záveje
1998 / GUnaGU, Bratislava / Soňa Ferancová, Oľga Belešová: Pravdivý príbeh Oľgy B., ženy so zlatými rukami
2001 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Heiner Müller: Kvarteto
2004 / Štúdio 12, Bratislava / Soňa Ferancová, Peter Pavlac: Hotline
2007 / Divadlo Aréna, Bratislava / Yasmina Reza: Boh masakra
2008 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Iveta Horváthová (Škripková): Fetišistky
2009 / Divadlo Aréna, Bratislava / Liz Lochhead: Perfect days
2010 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Marius von Mayenburg: Ksicht
2010 / Divadlo Aréna, Bratislava / Terry Johnson: Absolvent
2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Soňa Ferancová, Laci Strike: Romea a Julio
2015 / Divadlo Aréna, Bratislava / Pam Valentine: Medzi nebom a zemou
2016 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Mark Haddon, Simon Stephens: Podivný prípad so psom
2016 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Albert R. Gurney: Sylvia
2016 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / Viliam Klimáček: Muži sa minuli (Dáša, Rút & Sisa)
2017 / Divadlo Aréna, Bratislava / Peter Quilter: Opona hore
2017 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / Viliam Klimáček: Raj je iba eden (muzikál bez hudby)
2018 / Bábkové divadlo na rázcestí v Banskej Bystrici / Václav Havel: Motýľ na anténe
2019 / Teatro Wüstenrot, Bratislava / Neil Simon: Milenec
2019 /Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Stacho: Šmátranie v širočine
Ocenenia:
2001 / DOSKY – Cena v kategórii Najlepší mužský herecký výkon sezóny pre herca Adyho Hajdu v inscenácii Kvarteto
2016 / DOSKY – Cena v kategórii Objav sezóny pre herca Tomáša Tureka v inscenácii Podivný prípad so psom
Znalosť cudzích jazykov: anglický jazyk, ruský jazyk
Kontakt: sonaferancova@yahoo.com
Video z inscenácií:
PERFECT DAYS, 2009
archív Divadla ARÉNA, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtu.be/mj3Eu1ipksU
ABSOLVENT, 2010
archív Divadla ARÉNA, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtu.be/HH5-wWpx4WU
KSICHT, 2010
archív Slovenského národného divadla, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtu.be/pjCVbukhoaI