Po absolvovaní gymnázia v Novom meste nad Váhom, kde sa aktívne stretol s ochotníckym divadlom, začal študovať odbor divadelná réžia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v ročníku Miloša Pietora. Po absolvovaní štúdia v roku 1982 pôsobil v činohre Štátneho divadla Košice a od roku 1984 v Divadle SNP v Martine. V martinskom divadle sa ako interný režisér podpísal pod množstvo inscenácií, vďaka ktorým bol v 80. rokoch 20. storočia zaradený k najvýznamnejším režisérom na Slovensku. S martinským súborom pripravil inscenácie Dotyky a spojenia (1988) a Baal (1989), ktoré neskôr reprezentovali československé divadlo na európskych medzinárodných festivaloch (Vroclav, Toruň, Moskva, Belehrad). Vyvrcholením úspechov oboch inscenácií bola vlna pozitívnych reakcií európskych kritikov v škótskom Edinburghu. Denník The Guardian ocenil inscenáciu Dotyky a spojenia prestížnou cenou The Guardian´s Critic´s Choice.
V rokoch 1990 – 1996 nemal trvalý angažmán. V tomto období spolupracuje najmä s Divadlom ASTORKA Korzo ´90, so Slovenským národným divadlom a s Divadlom Andreja Bagara v Nitre. V rokoch 1996 – 2000 pôsobí ako interný režisér v Divadle ASTORKA Korzo ´90, v roku 2000 sa stáva umeleckým šéfom činohry Štátneho divadla Košice, kde zostáva do roku 2002 a v roku 2005 sa vracia do Divadla ASTORKA Korzo ´90 na post umeleckého šéfa a režiséra. Ako etablovaný režisér začal spolupracovať aj so zahraničnými divadlami – v Shakespeare Repertory Theatre (Chicago, USA) inscenoval v roku 1992 Macbetha a intenzívne pracoval aj v českých divadlách v Brne a v Prahe. V apríli 2006 sa stáva riaditeľom Činohry SND a na tomto poste zotrvá do mája 2008. V rokoch 2013 – 2017 bol opäť riaditeľom Činohry SND a z tejto pozície stál pri zrode medzinárodného divadelného festivalu Slovenského národného divadla Eurokontext.sk, ktorý prezentuje tvorbu divadiel z krajín V4 a vybraných partnerov z Európskej divadelnej konvencie (ETC).
Okrem divadelnej réžie sa Roman Polák venuje aj filmovej réžii. Podieľal sa na viacerých domácich i koprodukčných filmových a televíznych projektoch (Aminina pamiatka, Nové utrpenie Antona, Diabol). Za činoherné i operné réžie získal viacero nominácií a cien v rozličných anketách a na festivaloch. Venuje sa aj pedagogickej činnosti – v rokoch 1994 – 1996 pôsobil ako externista na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a v roku 2007 na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Interným pedagógom Divadelnej fakulty VŠMU sa stal v roku 2011, kde prednáša na Katedre réžie a dramaturgie.
Charakteristika tvorby:
Od začiatkov umeleckej tvorby až dodnes prechádza Roman Polák cestou od vyhraneného provokujúceho tvorcu až po osobitého režiséra inscenujúceho veľké klasické diela či súčasnú drámu. Jeho inscenácie vždy ponúkajú zmysluplné témy, ktoré svojím obsahom alebo aj prostredníctvom Polákovej poetiky zaujímajú stanovisko k dnešnému svetu, spoločnosti i politike, pričom nevnucujú odpovede, ale kladú otázky. Možno v nich nájsť viacero tematických okruhov, ktorým sa režisér venuje systematicky a programovo. Kritika spoločnosti, mravný a psychologický rozklad jednotlivca či pudovosť a erotika v ľuďoch sú základné témy, s ktorými Polák pracuje a ďalej ich rozvíja a špecificky interpretuje.
Ako žiak režiséra Miloša Pietora pokračuje v tradícii ozvláštneného realizmu a usiluje sa vytvárať divadlo shakespearovského typu. Takéto divadlo má prinášať postavy, ktoré sa stretávajú v dramatickom konflikte v troch základných rovinách – v pudovej, psychologickej a spoločenskej. Ako sám hovorí, inscenácia či divadelná hra funguje vtedy, ak sú v nej obsiahnuté všetky tri roviny. Už pri dôkladnej príprave režijnej koncepcie hľadá dostatočne umelecky mobilizujúcu formu pre spomínané pudové a psychologické motívy postáv, ktoré v texte objaví, alebo ich v mnohých prípadoch aj smelo autorsky dopíše. V tvorbe sa nevyhýba ani princípom Stanislavského modelu pravdivosti alebo aspoň pravdepodobnosti a konkrétnosti dramatickej situácie a jej konfliktu. Okrem moderných svetových i slovenských dramatikov nevynecháva overenú klasickú drámu Williama Shakespeara, Antona Pavloviča Čechova, Molièra, Bertolta Brechta, Friedricha Dürrenmatta a iných. Popredné miesto v Polákovom repertoári tvorí ruská klasika, ku ktorej sa neustále vracia, pretože v nej nachádza zakódované problémy a rozpory ľudského života, ktoré ho ako tvoriaceho umelca zaujímajú a inšpirujú. Láska, viera v Boha, krutosť, generačné problémy sú motívy dominujúce jeho inscenáciám ruských titulov.
Ako autor sa podpísal pod divadelnú hru Kentauri (Divadlo ASTORKA Korzo ´90), je tvorcom či spolutvorcom viacerých divadelných adaptácií (Nevesta hôľ, Anna Kareninová, Bratia Karamazovovci) či výrazných dramatických úprav (Play Gorkiy alebo Letní hostia). V súčasnosti často spolupracuje s dramaturgmi Danielom Majlingom, Petrom Kováčom a s dramaturgičkou Darinou Abrahámovou, so scénografom Pavlom Borákom a s kostýmovým výtvarníkom Petrom Čaneckým. Pri mnohých významných réžiách v minulosti tandemovo spolupracoval s dramaturgom Martinom Porubjakom, s ktorým pripravil viaceré emblémové inscenácie (Dotyky a spojenia, Baal, Proces). Hudba, ktorú v inscenáciách používa, obvykle vychádza z témy. V minulosti rád prizýval k spolupráci autorov slovenskej populárnej hudby (Richard Müller, Andrej Šeban, Anton Popovič, Marián Greksa), v súčasnosti sa pod hudbu do jeho inscenácií podpisuje hudobníčka Lucia Chuťková (Arkádia, Bačova žena, Bratia Karamazovovci, Potkany, Buddenbrookovci). Široký žánrový a tematický záber a pozoruhodný i nezameniteľný režijný rukopis Romana Poláka priťahuje rovnako odbornú kritiku aj širokú verejnosť. Niektoré jeho inscenácie vyvolávajú rozmanité diskusie a stretávajú sa s nejednoznačným prijatím. Napriek umeleckým polemikám patrí Polák k najplodnejším a najvyhranenejším divadelným režisérom na Slovensku.
Súpis réžií:
1977 / Takmer poetické divadlo v Divadle u Rolanda / Vladimír Majakovskij: Mária, bližšie!
1978 / Takmer poetické divadlo v Divadle u Rolanda / Roman Polák: Aremora, alebo akísi čudní ľudia medzi nami
1979 / Plastické divadlo Bratislava / Branimir Šćepanović: Čo potom? (Ústa plné zeme)
1980 / ŠD Košice / Aleksander Fredro: Muž a žena
1981 / ŠD Košice / Stanislav Stratiev: Autobus
1981 / Štúdio VŠMU / Roman Polák: Divadlo a život
1981 / Štúdio VŠMU / Fráňa Šrámek: Mesiac nad riekou
1982 / ŠD Košice / Fernand Crommelynck: Rozkošný paroháč
1982 / DS Jána Chalupku Brezno / Samo Tomášik: Svadba pod Kohútom alebo Len aby to bolo s menšími trovami
1983 / ŠD Košice / Henrik Ibsen: Peer Gynt
1984 / Poetický súbor Novej scény, Bratislava / Robinson Jeffers: Pastierka putujúca k septembru
1984 / Divadlo SNP, Martin / Ján Palárik: Drotár
1984 / Divadlo SNP, Martin / Karol Horák: Medzivojnový muž
1984 / DS Jána Chalupku Brezno / Viliam Paulíny Tóth: Ľudská komédia
1985 / Divadlo SNP, Martin / Ivan Radoev: Ľudožrútka
1985 / Divadlo SNP, Martin / William Shakespeare: Sen noci svätojánskej
1985 / Plastické divadlo Bratislava / Vojtech Mihálik: Útek za Orfeom
1986 / Divadlo SNP, Martin / Grigorij Gorin: Thyl Ulenspiegel
1986 / Divadlo SNP, Martin / František Švantner, Roman Polák: Nevesta hôľ
1986 / Divadlo SNP, Martin / Tadeusz Różewicz: Pasca
1987 / Divadlo SNP, Martin / Mikuláš Kočan: Ej Ďurko, Ďurko (Jánošík)
1987 / Divadlo pre deti a mládež, Trnava / Fernand Crommelynck: Vášeň ako ľad
1987 / Štátne bábkové divadlo, Bratislava / Nikolaj Vasilievič Gogoľ, Roman Polák: Plášť
1988 / Divadlo SNP, Martin / Pierre de Marivaux: Dotyky a spojenia (Spor)
1988 / Divadlo SNP, Martin / Peter Karvaš: Nultá hodina
1988 / Divadlo E. F. Buriana, Praha, Česká republika / Friedrich Dürrenmatt: Návšteva starej dámy
1989 / Divadlo SNP, Martin / Bertolt Brecht: Baal
1989 / Divadlo SNP, Martin / Friedrich Dürrenmatt: Návšteva starej dámy
1989 / Vene Teater, Tallin, Estónsko / Pierre de Marivaux: Dotyky a spojenia
1990 / DJZ, Prešov / Karol Horák: Skaza futbalu v meste K
1990 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90/ Franz Kafka, Roman Polák, Martin Porubjak: Proces
1990 / VŠMU / Max Frisch: Don Juan alebo Láska ku geometrii
1990 / Divadlo SNP, Martin / Alan Ayckbourn: Šťastné a veselé
1991 / Činohra SND / Georg Tabori: Mein Kampf
1991 / DAB, Nitra / Pierre de Marivaux: Triumf lásky
1992 / Shakespeare Repertory Theatre, Chicago, USA / William Shakespeare: Macbeth
1992 / DAB, Nitra / Fernand Crommelynck: Veľkolepý paroháč
1992 / Činohra SND / William Shakespeare: Rómeo a Júlia
1993 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Štúdio L+S, Bratislava / Edmond Rostand: Cyrano
1993 / ND Praha, Česká republika / Paul Claudel: Saténová črievica
1993 / Činohra SND / Frank Wedekind: Lulu
1994 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / William Shakespeare: Kupec benátsky
1994 / ND Brno, Česká republika / William Shakespeare: Kráľ Lear
1994 / Divadlo SNP, Martin / Karol Horák: Divný Janko (Apokalypsa podľa Janka Kráľa)
1994 / ND Praha, Česká republika / Pierre de Marivaux: Dvojaká nestálosť
1994 / JAMU, Brno, Česká republika / William Shakespeare: Něco za něco
1995 / Činohra SND / Karol Horák: Nebo, peklo, Kocúrkovo
1995 / ND Brno, Česká republika / William Shakespeare: Búrka
1995 / Študentské divadlo pri FF PU, Prešov / Karol Horák: Nové pokušenie Antona
1996 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Anton Pavlovič Čechov: Ujo Váňa
1996 / Divadlo SNP, Martin / Karol Horák: „...príď kráľovstvo Tvoje...“
1996 / Divadlo West, Bratislava / Jean Genet: Slúžky
1997 / Divadlo SNP, Martin / William Shakespeare: Coriolanus
1997 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les
1997 / Divadlo West, Bratislava / Bernard Slade: Nevera po americky
1997/ Trnavské divadlo / Roman Polák: Robinson hľadá loď, ktorá stroskotá
1998 / Divadlo bez zábradlí, Praha, Česká republika / Anton Pavlovič Čechov: Racek
1998 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Maxim Gorkij: Scény z domu Bessemenovovcov / Meštiaci
1998 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Paul Claudel: Výmena
1999 / Trnavské divadlo / Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman
1999 / Nová scéna, Bratislava / William Shakespeare, Roman Polák: Šokspeare
1999 / Théâtre Molière – Maison de la poésie, Paríž, Francúzsko / Alexander Sergejevič Puškin: Kamenný hosť
2000 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Jan Novak: Vražda sekerou v St. Peterburgu
2000 / Městské divadlo Brno, Česká republika / Henrik Ibsen: Peer Gynt
2000 / Činoherní klub, Praha, Česká republika / Bernard Marie Koltès: Návrat do púšte
2001 / ŠD Košice / Bernard-Marie Koltés: Roberto Zucco
2001/ SKD Martin / Molière, Roman Polák: Don(a) Juan(a)
2001 / ŠD Košice a OZ Metamorfózy / Bernard-Marie Koltès: Boj černocha so psami
2002 / SKD Martin / Molière, Roman Polák, Roman Císař: Striptíz Tartuffe
2002 / ŠD Košice / Gejza Dusík, Pavol Braxatoris: Modrá ruža
2002 / ŠD Košice / William Shakespeare: Mnoho kriku pre nič
2002 / ŠD Košice / Giacomo Puccini: Tosca
2003 / Nová scéna, Bratislava / Robert Thomas: Osem žien
2003 / SKD Martin / Molière, Roman Polák: Úbohý lakomec
2003 / Činoherní klub, Praha, Česká republika / Fiodor Sologub, Roman Polák: Diablova hojdačka
2003 / Činohra SND / Eva Maliti-Fraňová: Krcheň nesmrteľný
2004 / Městské divadlo Brno, Česká republika / Tom Stoppard: Arkádia
2004 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Maxim Gorkij, Roman Polák: Play Gorkiy alebo Letní hostia
2004 / Nová scéna, Bratislava / John Chapman: Nemocnica na pokraji
2005 / Štúdio L+S, Bratislava / Ronald Harwood: Garderobier
2005 / Činohra SND / Viliam Klimáček: Hypermarket
2006 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Roman Polák: Kentauri
2006 / Činohra SND / Christopher Hampton: Popol a vášeň
2006 / SKD Martin / Anton Pavlovič Čechov: Ivanov
2006 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Pavol Weiss: Priateľky
2007 / Činohra SND / Táňa Kusá: S mamou
2007 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Pavol Weiss: Bajmann Brothers
2007 / Činohra SND / Victor Hugo, Roman Polák: Kráľ sa zabáva
2008 / DAB, Nitra / Roman Polák: Piargy
2008 / Činohra SND / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
2008 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Ivan Turgenev: Mesiac na dedine
2008 / Městské divadlo Brno, Česká republika / William Shakespeare: Večer trojkráľový alebo Čo len chcete
2008 / Štátna opera Banská Bystrica / Eugen Suchoň: Krútňava
2009 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Jan Novak: Tolstoj a peniaze
2009 / Činohra SND / Lev Nikolajevič Tolstoj, Roman Polák: Anna Kareninová
2009 / Činohra SND / Pavol Országh Hviezdoslav: Herodes a Herodias
2010 / SKD Martin / Molière: Mizantrop
2010 / Divadlo Aréna, Bratislava / Štefan Kršňák: S brokovnicou na manžela
2010 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Anton Pavlovič Čechov: Platonov
2010 / DAB, Nitra / Dušan Mitana, Roman Polák, Daniel Majling: Koniec hry
2011 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Eugene O´Neill: Cesta dlhého dňa do noci
2011 / ŠD Košice / William Shakespeare: Ako sa vám páči
2011 / Štátna opera Banská Bystrica / Ján Cikker: Coriolanus
2011 / Mestské divadlo Žilina / Zuza Ferenczová: Babyboom
2011 / SKD Martin / Sofokles: Oidipus
2012 / Městské divadlo Brno, Česká republika / Pierre Corneille: Cid
2012 / Divadlo Aréna / Agatha Christie: Bod nula
2012 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Franz Kafka, Roman Polák, Daniel Majling: Zámok
2013 / Opera SND / Gioacchino Rossini: Barbier zo Sevilly
2013 / Činohra SND / Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Roman Polák, Daniel Majling: Bratia Karamazovovci
2013 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Pavol Dobšinský, Roman Polák: Svetská krása
2013 / Činohra SND / Eugen Gindl: Karpatský thriller
2013 / ND Brno, Česká republika / Richard Wagner: Bludný Holanďan
2014 / DAB, Nitra / Gerhart Hauptmann: Potkany
2014 / Činohra SND / Thomas Mann, John von Düffel: Buddenbrookovci
2014 / SKD Martin a Mestské divadlo Pavla Orságha Hviezdoslava / Patrick Süskind: Kontrabas
2015 / Činohra SND / František Švantner, Roman Polák: Nevesta hôľ
2015 / Činohra SND / Ivan Stodola: Bačova žena
2015 / Činohra SND / Karol Horák: Prorok Štúr a jeho tiene alebo Zjavenie, obetovanie a nanebovstúpenie proroka Ľudovíta a jeho učeníkov
2015 / Opera SND / Gioacchino Rossini: Figaro sem, Figaro tam
2015 / Činohra SND / Tom Stoppard: Arkádia
2016 / Štátna opera Banská Bystrica / Ján Cikker: Juro Jánošík
2016 / VŠMU / Woody Allen: Urbánny sexualizmus
2017 / Činohra SND / Péter Esterházy: Mercedes Benz
2017 / Opera SND / Giacomo Puccini: Triptych
2017 / Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava / William Shakespeare: Komédia omylov
2017 / SKD Martin / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
Ocenenia:
1997 / DOSKY (Divadelné ocenenie sezóny) – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Les v Divadle ASTORKA Korzo 90´
1997 / DOSKY – Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny; za inscenáciu Les Divadla ASTORKA Korzo 90´
2005 / Cena Literárneho fondu za divadelnú a rozhlasovú tvorbu za výnimočnú úpravu hry Play Gorkiy alebo Letní hostia.
2006 / Cena Krištáľové krídlo v kategórii film a divadlo
2006 / DOSKY – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Ivanov v Slovenskom komornom divadle v Martine
2006 / DOSKY – Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny; za inscenáciu Ivanov Slovenského komorného divadla v Martine
2009 / DOSKY – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Anna Kareninová v Činohre Slovenského národného divadla
2009 / Cena Nadácie Tatrabanky v kategórii divadlo; za činohernú inscenáciu Anna Kareninová
2010 / DOSKY – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Mizantrop v Slovenskom komornom divadle v Martine
2011 / Cena Ministra kultúry SR v oblastiach profesionálneho umenia za rok 2010 udelená za réžiu inscenácie hry Dušana Mitanu Koniec hry a Molièrovej hry Mizantrop s prihliadnutím na ďalšiu režijnú tvorbu z predchádzajúcich rokov
2013 / Cena Nadácie Tatrabanky za umenie, za réžiu a spoludramatizáciu románu Bratia Karamazovovci
2014 / Cena Literárneho fondu za réžiu inscenácie hry Karpatský triler v Slovenskom národnom divadle a za réžiu inscenácie hry Potkany v Divadle Andreja Bagara v Nitre
2017 / DOSKY v kategórii Mimoriadny počin v oblasti činohry pre inscenáciu Mercedes benz
2017 / Cena Literárneho fondu za celoživotné dielo
Znalosť cudzích jazykov: ruský jazyk
Kontakt: romapolak@gmail.com
Video z inscenácií:
Mizantrop, 2010
archív Slovenského komorného divadla Martin
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=xB6ONmDzqBw
Potkany, 2014
archív Divadla Andreja Bagara Nitra
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=rSGfaFon9lI
Bačova žena, 2015
archív Slovenského národného divadla, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=hM5zhWIiWiI
Prorok Štúr a jeho tiene, 2015
archív Slovenského národného divadla, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=SKl8uMkKqBs