Na Vysokej škole múzických umení v Bratislave absolvovala magisterské štúdium divadelnej réžie a dramaturgie v roku 1999 a v roku 2009 postgraduálne štúdium v odbore divadelné umenie. Ako dramaturgička sa podieľala na viacerých projektoch na Slovensku i v Českej republike (Divadlo Ludus v Bratislave, HaDivadlo v Brne, Divadlo Petra Bezruča v Ostrave, Studio Rubín v Prahe). V súčasnosti sa venuje divadelnej réžii, písaniu textov pre divadlo v tandeme s Romanom Olekšákom, prekladu hier z anglického jazyka a ako scenáristka je podpísaná pod viacerými slovenskými a českými televíznymi projektmi (Za sklom, Doktorka Kellerová, Detektív Dušo, Horúca krv, Nevinní, Odsúdené). Ako režisérka nadviazala spoluprácu s viacerými divadlami (Činohra SND, Slovenské komorné divadlo v Martine, Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava v Bratislave, Divadlo Na zábradlí v Prahe). Jej profesionálny režijný debut Elektra (VŠMU, Bratislava) sa v roku 2001 zúčastnil na cyperskom The International Festival of Ancient Greek Drama. Inscenácie v jej réžii boli prezentované na festivaloch Dotyky a spojenia v Martine a Bursa International Balkan Countries Theater Festival v Turecku.
Charakteristika tvorby:
Režisérku Valériu Schulczovú možno zaradiť k strednej generácii súčasnej slovenskej réžie. Na Slovensku i v Česku je vnímaná ako umelkyňa so širokým záberom vďaka systematickej práci v rozmanitých divadelných a televíznych žánroch. V pozícii režisérky vo veľkej miere uvádza vlastné hry, ktoré napísala v úspešnej tandemovej spolupráci s Romanom Olekšákom (Leni, Doktor Macbeth, Rodáci) či s Ivou Volánkovou (Barbíny, Hra(j)!). Okrem inscenovania vlastných textov sa orientuje najmä na súčasné hry zahraničnej proveniencie (Blackbird, Bůh masakru, Popcorn, Krajní meze) či okrajovo aj na diela svetovej klasiky (Elektra, Rimanka, Aj múdry schybí), v ktorých možno sledovať silné aktualizácie a reflexiu spoločensko-politickej reality. Témy, s ktorými pracuje pri písaní hier či režijnej tvorbe, obyčajne odrážajú aktuálne spoločenské dianie alebo akcentujú veľké témy svetovej histórie. Žánrovo jednoduchšie divadelné hry by sme v jej inscenačnej spisbe hľadali neúspešne.
Typickou črtou Schulczovej réžií je inscenovanie veľkých tém v komorných divadelných priestoroch a štúdiách, s menej početným hereckým obsadením. S hercami pracuje citlivo, vychádzajúc z ich osobnostných i fyzických dispozícií. Herci pod jej vedením sa zbytočne nápadito nepredvádzajú, ale dôsledne hrajú tému inscenácie, konajú s dobre premyslenou motiváciou a pôsobia pri tom prirodzene až civilne. Takéto remeselné počínanie vyúsťuje u Schulczovej do ideovo ukotvenej a scénicky celistvej inscenácie, s réžiou ktorej divák nie je nútený polemizovať. Ako píšuca režisérka vie veľmi pozorne narábať s pointou divadelných situácií, ustriehnuť gradáciu deja aj charaktery postáv. Je tvorkyňou, ktorá svoje inscenácie nerada vystavuje riskantným režijným či výtvarným exhibíciám, ale stavia na dobre odvedenej remeselnej práci v zmysle syntézy kvalitného dramatického textu, jasne pomenovanej koncepcie a citlivosti pri výbere obsadenia.
Súpis réžií:
2001 / VŠMU, Bratislava / Sofokles: Elektra
2002 / Štúdio 12, Bratislava / Iva Volánková: Minach
2002 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Knut Humsun, Šimon Dlouhý: Hlad
2004 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Iva Volánková, Valéria Schulczová: Hra(j)!
2004 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Witold Gombrowicz: Yvonna, princezna Burgundánská
2004, 2006 / Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Česká republika / Ben Elton: Popcorn
2005 / Divadlo Na zábradlí Praha, Česká republika / Iva Volánková, Valéria Schulczová: Barbíny
2009 / Západočeské divadlo Cheb, Česká republika / William Mastrosimone: Krajní meze
2011 / Západočeské divadlo Cheb, Česká republika / Yasmina Reza: Bůh masakru
2013 / Činohra SND / Roman Olekšák, Valéria Schulczová: Leni
2014 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Roman Olekšák, Valéria Schulczová: Doktor Macbeth
2014 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Aj múdry schybí
2015 / SKD, Martin / David Harrower: Blackbird
2016 / ŠD Košice / Alberto Moravia, Roman Olekšák, Valéria Schulczová: Rimanka
2016 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Petr Zelenka: Job Interviews
2017 / Divadlo v Řeznické, Praha, Česká republika / Valeria Schulczová, Roman Olekšák: Sametová noc
Súpis divadelných hier:
Stačí povedať NIE! (1999, spolu s Petrom Kubom)
Hra(j)! (2004, spolu s Ivou Volánkovou)
Barbíny (2005, spolu s Ivou Volánkovou)
Leni (2013, spolu s Romanom Olekšákom)
Doktor Macbeth (2014, spolu s Romanom Olekšákom)
Rodáci (2016, spolu s Romanom Olekšákom)
Preklady:
David Harrower: Blackbird
Nicholas E. Baehr: Incident
Simon Stephens: Herons/Volavky
Iva Volánková: Minach
Petr Zelenka: Job Interviews
Ocenenia:
2003 / Cena MAX na Pražskom divadelnom festivale nemeckého jazyka za inscenáciu Top Dogs (dramaturgia: Valéria Schulczová)
2014 / DOSKY – Cena v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny pre herečku Zdenu Studenkovú v inscenácii Leni
2016 / 1. miesto v súťaži The Beverly Hills Screenplay Contest v kategórii divadelných hier za hru Leni (autormi sú Valéria Schulczová a Roman Olekšák)
Znalosť cudzích jazykov: anglický jazyk
Video z inscenácií:
Leni, 2013
archív Slovenského národného divadla, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=LVFj999jZow
Blackbird, 2015
archív Slovenského komorného divadla Martin
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=uljG9GeYhUY
Job interviews, 2016
archív Mestského divadla P. O. Hviezdoslava
Video nájdete na tomto linku: www.youtube.com/watch?v=O2iqkd9drBQ