Po absolvovaní strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Bratislave pokračoval v štúdiu na Vysokej škole múzických umení v odbore divadelná veda (1963 – 1968). Od začiatku štúdia mu bola blízka aj režijná práca, prvé režijné skúsenosti nadobúdal v ochotníckom súbore vysokoškolákov OB – Nivy, s ktorým získal viacero ocenení. V práci s ochotníkmi pokračoval aj po svojom príchode do Martina, kde štyri roky rovnako úspešne spolupracoval so súborom v obci Dubové pri Turčianskych Tepliciach. V rokoch 1968 – 1983 pôsobil ako interný režisér v Divadle Slovenského národného povstania (v dnešnom Slovenskom komornom divadle) Martin, kde vytvoril rad pozoruhodných inscenácií najmä slovenskej a ruskej klasiky. Spolu so scénografmi Jozefom Cillerom a Jurajom Fábrym realizovali mnohé koncepty akčnej scénografie, ktorá bola fenoménom 70. a 80. rokov, keď sa začali hľadať nové možnosti inscenovania. Predstavovala odklon od klasického kukátkového divadla, nadmernej výtvarnosti, iluzívnosti a zložitého technického riešenia scény. Naopak, v rámci scény sa používal čo najmenší počet rekvizít, ktoré boli mnohovýznamové, viacúčelové.
V rokoch 1981 – 1984 pôsobil v Národnom divadle v Prahe a v rokoch 1983 – 2010 v Slovenskom národnom divadle. Pravidelne hosťoval vo viacerých divadlách v Čechách i na Slovensku (ND Praha, ND Brno, NDM Ostrava, Divadlo Thália v Košiciach, ŠD Košice, MDPOH Bratislava, Divadlo Andreja Bagara v Nitre a i.). Venoval sa aj televíznej réžii (séria televíznych inscenácií známych ako „televízne pondelky“, napr. J. G. Tajovský: Nový život, 1973; B. Slančíková-Timrava, O. Šulaj: Ťapákovci, 1977; V. Šukšin: Pytačky, 1973; F. Fitzgerald: Ako si Grétka trochu zdriemla, 1988; G. Maupassant: Vyznamenaný, 1990 a i.). V spolupráci s dramaturgom a dramatikom Petrom Pavlacom vytvoril v SND viacero divadelných inscenácií významných slovenských prozaických diel (B. Slančíková-Timrava: Veľké šťastie, 2003; M. Kukučín: Dom v stráni, 2006; I. Horváth: Bratia Jurgovci, 2013). V SKD Martin spoločne pripravili dramatizáciu Roznerovho diela Sedem dní do pohrebu (2012). Od roku 1990 sa venuje pedagogickej činnosti na Divadelnej fakulte VŠMU. Je autorom mnohých prekladov divadelných hier z ruského, francúzskeho a nemeckého jazyka (napr. E. Ionesco: Plešatá speváčka, G. Feydeau: Chrobák v hlave, E. Ionesco: Stoličky, I. Turgenev: Mesiac na dedine, A. P. Čechov: Tri sestry, N. V. Gogoľ: Hráči). Získal ocenenie Dosky v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny, konkrétne za inscenácie Stoličky (1999, SND) a Sedem dní do pohrebu (2012, SKD Martin).
Charakteristika tvorby:
Vajdičkovu režijnú tvorbu možno podľa inscenovaných predlôh rozdeliť do troch základných línií na ruskú, slovenskú a svetovú klasiku. Inklinácia k slovenskej a ruskej klasickej dramatickej spisbe sa prejavila už počas jeho pôsobenia v martinskom divadle. Pri tvorbe inscenácií sa mu vďaka istému nadhľadu a dôkladnej analytickej práci s textom darilo prekonať zakonzervovaný názor na klasické texty, schémy a inscenačné postupy. Súčasnú interpretáciu klasiky chápe (podľa jeho vlastných slov) ako absolútny posun významu či významový posun smerom od autora, alebo presun významu v rámci štrukturálnej osnovy autorského textu.
Takto sa mu prostredníctvom klasiky podarilo demonštrovať svoj pohľad na minulosť a zároveň nájsť analógiu s prítomnosťou (J. Palárik: Inkognito, 1971, 1979; A. P. Čechov: Ivanov, 1976; J. Chalupka: Kocúrkovo, 1978; A. P. Čechov: Višňový sad, 1979; J. Hollý: Kubo, 1981; M. Gorkij: Barbari, 1982; A. N. Ostrovskij: Les, 1982). Neváhal sa stavať polemicky ku predchádzajúcim interpretáciám a zbaviť klasické diela sentimentality, romantizmu, idealizácie a „borodáčovského“ realizmu i „zacharovskej“ čistoty. Nevyhýbal sa použitiu sarkazmu a grotesky (Najdúch, 1973; Čaj u pána senátora, 1974, 1976, 1992; Kocúrkovo, 1978; Ťapákovci, 1975; Kubo, 1981). Spolu so scénografmi Jozefom Cillerom a Jurajom Fábrym realizoval scénografické riešenie divadelného priestoru nie ako ilustráciu, atmosféru či popis prostredia, ale ako funkciu deja, konfliktu a situácie.
Po príchode do SND sa do centra jeho záujmu dostali aj diela svetovej klasiky a texty súčasných autorov vrátane slovenských, v ktorých použil rovnaký inscenačný kľúč (A. Strindberg: Slečna Júlia, 1986; Euripides: Médeia, 1985; H. Ibsen: Nepriateľ ľudu, 1989; J. Uličiansky: Alergia, 1995; E. Ionesco: Stoličky, 1999; L. Pirandello: Každý má svoju pravdu, 1993, L. Ballek, O. Šulaj: Pomocník, 2000; Sofokles: Vládca Oidipus, 2001; M. McDonagh: Ujo Vankúšik, 2004).
Ľubomír Vajdička je tvorcom, ktorý rešpektuje dramatický text, násilne ho nepretvára, práve naopak, jemnými významovými posunmi ponúka nový výklad diela, pričom ho zaujíma najmä údel človeka. Pri interpretácii klasických diel sa nebojí objavovať skryté, nové, dovtedy neobjavené významové polohy a asociácie. Vecný, ale zároveň plnovýznamový realizmus, presná myšlienková koncepcia, citlivá práca s hercom, zmysel pre metaforu a znak, viacvýznamová výtvarná zložka sú hlavnými atribútmi Vajdičkovej réžie.
Súpis réžií:
1968 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Eugène Labiche: Slamený klobúk
1968 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ivan Stodola: Marína Havranová
1969 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Heinrich von Kleist: Rozbitý džbán
1969 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Robert Bolt: Človek pre všetky časy
1969 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Hráči
1970 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Anton Pavlovič Čechov: Labutia pieseň, Medveď, Jubileum
1971 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ján Palárik: Inkognito
1971 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Egon Rannet: Pytliaci
1971 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ion Luca Caragiale: Fašiangová noc
1972 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Kade horí – tade hasne
1972 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Leonid Leonov: Zlatý koč
1973 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ben Jonson: Alchymista
1973 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Jonáš Záborský: Najdúch
1973 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Émile Verhaeren: Filip II.
1974 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Karel Čapek: Lúpežník
1974 / Bábkové divadlo Žilina / Ľubomír Vajdička: Margita a Besná
1974 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora
1974 / Teat'r Nikola Vapcarov Blagoevgrad, Bulharsko / Ivan Bukovčan: Sneh nad limbou (Sňag nad kedara)
1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Štefan Králik: Rebel
1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Idiot
1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Hans Christian Andersen: Kresadlo
1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Božena Slančíková-Timrava, Ondrej Šulaj: Ťapákovci
1976 / Divadlo Nová scéna, Bratislava / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora
1976 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Osvald Zahradník: Sonatína pre práva
1976 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Anton Pavlovič Čechov: Ivanov
1976 / Divadlo E. F. Buriana, Praha / William Shakespeare: Falstaff a princ Jindra
1977 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Peter Kováčik: Krčma Pod zeleným stromom
1977 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Friedrich Johann Christoph Schiller: Úklady a láska
1977 / Krajské bábkové divadlo v Banskej Bystrici / František Hubín: Kráska a zviera
1978 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ján Chalupka: Kocúrkovo
1978 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / William Shakespeare: Čokoľvek chcete alebo Večer trojkráľový
1978 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / George Bernard Shaw: Pekelník
1979 / Divadlo Nová scéna, Bratislava / Ján Palárik: Inkognito
1979 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Stanislav Stratiev: Velúrové sako
1979 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Peter Ševčovič: Partia
1979 / Krajské bábkové divadlo v Banskej Bystrici / Carlo Gozzi: Kráľ jeleň
1979 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
1980 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Sergejevič Turgenev: Mesiac na dedine
1980 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ladislav Ballek, Ondrej Šulaj: Pomocník
1980 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Konstantin Iliev: Kvietok pre Draginka
1981 / Národní divadlo, Praha / Maxim Gorkij: Letní hosté
1981 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Jozef Hollý: Kubo
1981/ Divadlo Slovenského národného povstania, Martin/ Alexander Valentinovič Vampilev: Lanského leta v Čumilsku
1982 / Národní divadlo, Praha / Friedrich Johann Christoph Schiller: Úklady a láska
1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les
1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Osvald Zahradník: Omyl chirurga Moresiniho
1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Gennadij Mamlin: Nech žijú dinosaury!
1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Maxim Gorkij: Barbari
1983 / Národní divadlo, Praha / Ivan Stodola: Bačova žena
1983 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Oldřich Daněk: Správa o chirurgii mesta N.
1983 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ladislav Obuch: Pani z mora
1984 / Národní divadlo, Praha / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
1984 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Solovič: Zvon bez veže
1984 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
1984 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Výnosné miesto
1985 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Solovič: Peter a Pavel
1985 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Euripides: Médeia
1986 / Národní divadlo, Praha / Moliére: Misantrop
1986 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Luca Ion Caragiale: Stratený list
1986/ Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava/ Denis Diderot, Milan Kundera: Jakub fatalista
1986 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Stodola: Jožko Púčik a jeho kariéra
1986 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / August Strindberg: Slečna Júlia
1986 / Agentúrne predstavenie, Praha/ Peter Shaffer: Černá komedie
1987 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Solovič: Príliš odvážny projekt
1987 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Maxim Gorkij: Letní hostia
1988 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Carlo Goldoni: Hry o letnom byte
1989 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Henrik Ibsen: Nepriateľ ľudu
1990 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Georges Feydeau: Chrobák v hlave
1990 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Peter Weiss: Prenasledovanie a zavraždenie J. P. Marata
1990 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Henrik Ibsen: Divá kačka
1991 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Carlo Gozzi: Kráľ jeleňom
1991 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Peter Shaffer: Letícia a Ľubovník
1992 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora
1993 / Národní divadlo, Praha / Jean Racine: Britannicus
1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Luigi Pirandello: Každý má svoju pravdu – je to tak (ak chcete)
1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Jozef Cíger Hronský, Ľubomír Vajdička: Andreas Búr Majster
1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Wolfgang Amadeus Mozart: Divadelný riaditeľ / Záhradníčka z lásky
1994 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux: Falošná slúžka alebo Potrestaný podvodník
1994 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / William Shakespeare: Sen noci svätojánskej
1995 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Peter Karvaš: Vlastenci z mesta Yo čiže Kráľovstvo za vraha
1995 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Uličiansky: Alergia
1995 / Štúdio L+S, Bratislava / Donald Churchill: Maliar izieb
1996 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin Sherman: Keď tancovala
1996 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Július Barč-Ivan: Mastný hrniec
1997 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Ženba
1997 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Alfred de Musset: Lorenzaccio
1997 / Štátne bábkové divadlo v Bratislave / Jaroslav Kvapil: Princezná púpavienka
1998 / Národní divadlo, Praha / Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman
1998 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Luigi Pirandello: Šesť postáv hľadá autora
1998 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ion Luca Caragiale: Stratený list
1998 / Divadlo WEST, Bratislava / Robert Thomas: Mandarínková izba
1998 / Štátne bábkové divadlo v Bratislave / Josef Kainar: Zlatovláska
1999 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Anton Pavlovič Čechov: Čajka
1999 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Eugéne Ionesco: Stoličky
2000 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ladislav Ballek, Ondrej Šulaj: Pomocník
2000 / Národní divadlo, Praha / Friedrich Schiller: Marie Stuartovna
2001 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Steve Martin: Picasso v bare Lapin Agile
2001 / Národní divadlo Brno / Per Olov Enquist: Obrázkáři
2001 / Divadlo WEST, Bratislava / Luigi Lunari: Traja na hojdačke
2001 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Sofokles: Vládca Oidipus
2002 / Divadlo Radka Brzobohatého, Praha / Paula Vogel: Nejstarší remeslo
2002 / Divadlo WEST, Bratislava / Neil Simon: Posledný z milencov
2002 / Slovenské komorné divadlo Martin / Paula Vogel: Najstaršie remeslo
2003 / Národní divadlo Brno / Martin McDonagh: Osiřelý západ
2003 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Božena Slančíková-Timrava: Veľké šťastie
2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / John Murell: Posledné leto Sarah Bernhardtovej
2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Roman Olekšák: Ticho / Leopold Lahola, Peter Pavlac: Rozhovor s nepriateľom
2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin McDonagh: Ujo Vankúšik
2005 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Georges Feydeau: Tak sa na mňa prilepila
2005 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ingvar Ambjornsen: Chvála bláznovstva alebo Elling a Kjell Bjarne
2005 / Národní divadlo Brno / Georges Feydeau: Taková ženská na krku
2006 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Victor Haim: Valčík náhody
2007 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Jozef Gregor Tajovský: Statky-zmätky
2007 / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava / Anton Pavlovič Čechov: Racek
2008 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin Kukučín, Peter Pavlac: Dom v stráni
2008 / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava / Ira Levin: Osídla smrti
2008 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Michael Frayn: Sardinky na scénu, prosím!
2009 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Jean Anouilh: Tanec toreadorov
2009 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Alan Ayckbourn: Šťastné a veselé
2010 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Hráči
2011 / Arteatro, Bratislava / David Mamet: Život v divadle
2011 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Eugéne Labiche: Prestupná stanica
2011 / Divadlo Nová scéna, Bratislava / Brandon Thomas: Charleyho teta
2011 / Štátne divadlo Košice / Jean Anouilh: Vtáčatko
2012 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Jane Austenová: Pýcha a predsudok
2012 / Slovenské komorné divadlo Martin / Ján Rozner, Peter Pavlac: Sedem dní do pohrebu
2012 / Divadlo Thália, Košice / Yasmina Reza: Kumšt
2013 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Eugene Ionesco: Plešatá speváčka
2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Horváth, Peter Pavlac: Bratia Jurgovci
2013 / Štátne divadlo Košice / William Shakespeare: Macbeth
2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Johann Nepomuk Nestroy: Pán Mimo
2014 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Nemá kocúr večne hody
2014 / Divadlo Thália Színház, Košice / Ferenc Molnár: Liliom
2015 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave/ Georges Feydeau: Smoliar
2015 / Slovenské komorné divadlo Martin / José López Rubio: Mŕtvi to vidia inak
2015 / Mestské divadlo Žilina / Maxim Gorkij: Falošná minca
2016 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Florian Zeller: Pravda
2016 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Pozdná láska
2017 / Mestské divadlo Žilina / David Gieselmann: Holuby
2017 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Georges Feydeau: Dámsky krajčír
2018 / agentúrna produkcia / Alan Ayckbourn: Predstavím ťa oteckovi
2018 / Štátne divadlo Košice / Ladislav Stroupežnický: Naši furianti
2019 / Mestské divadlo Zlín / Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
Ocenenia:
2000 / Dosky v kategóriách Najlepšia inscenácia a Najlepšia réžia za inscenáciu Eugene Ionesco: Stoličky, SND
2012 / Dosky v kategórii Najlepšia inscenácia za inscenáciu Ján Rozner / Peter Pavlac: Sedem dní do pohrebu, SKD Martin
Znalosť cudzích jazykov: ruský jazyk, nemecký jazyk, francúzsky jazyk (pasívne), anglický jazyk (pasívne), bulharský jazyk (pasívne), poľský jazyk (pasívne)
Kontakt: lubomir.vajdicka@gmail.com
Video z inscenácií:
STOLIČKY, 1999
archív Slovenského národného divadla, Bratislava
Video nájdete na tomto linku: www.youtu.be/Cct-NMdQ2u4
SEDEM DNÍ DO POHREBU, 2012
archív Slovenského komorného divadla Martin
Video nájdete na tomto linku: www.youtu.be/DgQWDn72Yi4
MACBETH, 2013
archív Štátneho divadla Košice
Video nájdete na tomto linku: www.youtu.be/QkJSJ8K5TNo