GRAND PRIX FESTIVALU NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA 2024
získala inscenácia Divadla LUDUS
Édouard Louis: História istého násilia (podľa románu Histoire de la violence)
Režisérka Barbora Chovancová prevzala ocenenie pre Divadlo Ludus, foto: Tibor Géci
HODNOTENIE:
Predstavenie História istého násilia Divadla LUDUS je vyskladané na premyslenom a prepracovanom scénickom koncepte mladej režisérky Barbory Chovancovej. Známy román francúzskeho spisovateľa Édouarda Louisa hovorí o možnosti, ako verbálnej vyjadriť traumu. Chovancová ho na javisko prenáša primeraným, rafinovane metaforickým spôsobom. Herci Alexandra Palatínusová, Marián Chalány, Tadeáš Bolo a Jakub Švec podávajú skvelý výkon. Nestvárňujú však štyri fiktívne postavy, stelesňujú rôznorodé pohľady na traumu. Aj preto ich režisérka spolu s dramaturgom Martinom Kubranom a svetelnou dizajnérkou Michaelou Beniač vkladajú do situácii, v ktorých musia neustále prepínať z jednej pozície do druhej, z jednej postavy do druhej, vystupovať z tmy do svetla. Priestor, atmosféra, dramaturgia vytvára na javisku spleť, v ktorej sa jednotlivé verzie príbehu sa priam geometricky prepletajú. Divákovi sa tak poľahky zakrúti hlava a nedokáže zaujať jasné stanovisko k prípadu homosexuálneho znásilnenia. Inscenácia je zároveň metaforou policajného vyšetrovania na jednej strane a snahy obetí o rekonštrukciu traumy na strane druhej – ide o dvojnásobný pokus, ako odhaliť pravdu. Scéna, ktorú navrhla Anna Chrtková, pripomína fotoateliér, pričom záverečná scéna je nespochybniteľnou replikou policajného fotografovania na mieste činu. Predstavenie však vrcholí ešte pred záverečnou scénou. Édouard Louis vo svojej knihe tvrdí, že o traume sa dá rozprávať iba ťažko: zostáva nezmazateľne vrytá v našich telách, v našich kostiach. Chovancová preto svoju inscenáciu uzatvára scénou, v ktorej nezaznie ani jedno slovo. Spolu s Danielom Račekom a hercami Tadeášom Bolom a Jakubom Švecom upúšťajú od realistického stvárnenia znásilnenia. Bolo by to príliš banálne. Namiesto toho, sme na scéne svedkami intenzívneho, energického, poetického a abstraktného fyzického styku, ktorý je zároveň aktom lásky aj aktom násilia, aktom sexu a boja, objímania a znásilnenia... predovšetkým však naším zúfalým neúspešným pokusom nájsť toho Druhého.
Prof. Dr Ivan Medenica, predseda medzinárodnej poroty
Pozrite si kompletné výsledky festivalu súčasnej drámy Nová dráma/New Drama 2024 na nasledujúcom odkaze: OCENENIA FESTIVALU NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA 2024.
História istého násilia, foto: Igor Stančík