Publikácie Divadelného ústavu
POLIEVKA
Tamás Varga
Detail publikácie
Tamás Varga: Polievka
(A leves)
O vine a treste nad pokazenou polievkou
Metaforický obraz súčasnej spoločnosti na pôdoryse vzťahov v jednej tradičnej rodine. Vreckovka obsahuje rozhovor s autorom o jeho tvorbe a kontext súčasnej drámy v Maďarsku. Rozhovor pripravil a texty z maďarského jazyka preložil Karol Rédli.
Odkaz na video: Tamás Varga: Polievka - YouTube
Tri bezmenné postavy, žena, otec a dcéra, sedia za jedálenským stolom a už niekoľko dní obedujú to isté: pokazenú polievku – na iné nemajú. Pri rodinnom obede panuje neznesiteľné dusno, v ktorom graduje vzájomné obviňovanie, aké poznáme z rodinných melodrám, búcha sa po stole kropenom matkinými slzami. Otec tyran, zúfalá bezbranná matka a dospievajúca dcéra ako obeť večnej vojny medzi mužom a ženou... Pri tomto stole chýba druhá dcéra, ktorej sa z tohto rodinného pekla podarilo uniknúť. Štvrtou postavou hry je muž v úlohe svedomia postáv. Ten vstupuje do hry, dej zastavuje a vracia ako režisér, pohybom prsta po akomsi imaginárnom tablete; postavy hry si potom vymieňajú úlohy, on sám sa stáva jednou z nich… a postupne sa ukazuje, že úvodná „rodinná konštelácia“ nie je čierno-biela.
Takto svoju hru Polievka „zamiešal“ maďarský dramatik a herec Tamás Varga (1976). Jeho text je súčasťou rovnomennej trilógie, knižného debutu absolventa hereckej akadémie v srbskom Novom Sade, ktorý ako herec, pedagóg a kultúrny pracovník pôsobil v maďarskom prostredí, v Srbsku i Rumunsku a v súčasnosti je umeleckým šéfom Udvari Kamaraszínház v Budapešti (Dvorné komorné divadlo).
„Vo svojich hrách sa väčšinou zaoberám sebapoznávaním, posúvaním vnútorných hraníc a odhaľovaním skrytých motivácií, ktoré nás poháňajú,“ hovorí autor, ktorý sa podľa vlastných slov vždy usiluje vystúpiť z rámca zaužívaných riešení a pre svoje hry hľadá netradičné formy.
„V týchto textoch nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá,“ píše o Vargovom retrospektívnom postupe dramaturg Tamás Oláh. „Hoci na začiatku všetko pôsobí jasne, zrozumiteľne a logicky, s približujúcim sa záverom sa objavuje čoraz viac nezvyčajných, zdanlivo nepochopiteľných prvkov a nečakaný zvrat napokon úplne reinterpretuje predchádzajúce akčné momenty. Ústrednou kategóriou trilógie Tamása Vargu je zločin a trest. Jeho protagonistami sú každodenné postavy, ľudia s prehreškami, s ktorými nás autor konfrontuje až v závere. Texty trilógie sú vzrušujúcimi vrcholmi súčasnej maďarskej dramatickej literatúry,“ konštatuje Oláh.
Grafický dizajn: Ján Triaška
Pre koho je kniha určená: divadelní dramaturgovia, režiséri, interpretační umelci v oblasti divadla, teatrológovia, študenti vysokých škôl.
Kategorizácia: Knihy, umenie, divadlo, dráma, maďarská dráma, maďarské divadlo, Maďarsko
#tamasvarga #aleves #karolredli #jantriaska #divadelná hra #madarskadrama #divadlo #scenickeumenie #cinohra #divadelnyustav #vsmu #amubb #konzervatorium #zlocinatrest #koniecsveta #satira #experimentalnahra
Kľúčové slová: divadelná hra, maďarská dráma, maďarské divadlo, divadlo, scénické umenie, činohra, Divadelný ústav, rodina a rozpad rodiny, zločin a trest, satira,