Poznáme porotkyne a porotcov v 25. ročníku súťaže DRÁMA
Poznáme mená poroty súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2024, ktorá je určená pre autorky a autorov vo veku od 18 rokov. Uzávierka súťaže je už 10. februára 2025. Ak ste ešte nestihli prihlásiť svoj dosiaľ nepublikovaný dramatický text, navštívte nasledujúci odkaz: AKO SA PRIHLÁSIŤ DO SÚŤAŽE DRÁMA 2024.
POROTA SÚŤAŽE DRÁMA 2024
Mário Drgoňa – dramaturg, lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla
Mário Drgoňa vyštudoval divadelnú dramaturgiu a dramatickú tvorbu na VŠMU v Bratislave, kde v súčasnosti aj vyučuje. Od roku 2020 pôsobí ako lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla. Píše a režíruje pre divadlo a rozhlas. Venuje sa aj prekladom divadelných hier z angličtiny do slovenčiny. Vo svojej tvorbe v rámci platformy Schwarzes Loch Europas sa zameriava na moderné dejiny Slovenska a systémové zneužívanie moci. Bol vedúcim divadelnej rubriky časopisu Kapitál. Pôsobí aj v oblasti kultúrneho manažmentu a päť rokov viedol slovenský festival profesionálneho nezávislého divadla Fokus – Pokus.
foto: Tereza Trusinová
Nina Jacques – dramaturgička Činohry Národního divadla (Praha)
Nina Jacques je od sezóny 2018/19 dramaturgičkou Činohry ND. Strednú školu absolvovala vo francúzskom Štrasburgu, študovala evanjelickú teológiu a sociálnu prácu na Evanjelickej teologickej fakulte UK a absolvovala réžiu na Katedre alternatívneho a bábkového divadla DAMU. Venuje sa réžii, dramaturgii aj kolektívnej tvorbe, zaujíma sa o presahy divadla do ďalších žánrov. Je členkou tvorivej skupiny 8lidí zaoberajúcej sa zásahmi do verejného priestoru a reagujúcej na aktuálne spoločenské témy prostriedkami na pomedzí divadla a performancie. Pravidelne spolupracuje s divadelnými režisérmi Jánom Fričom a Petrou Tejnorovou, ale i mnohými ďalšími. Od roku 2022 je dramaturgičkou festivalu Činohry Národného divadla Pražské křižovatky, ktorý do Prahy priváža výnimočné zahraničné inscenácie.
Foto: KIVA
Lukáš Kopas – umelecký šéf Bábkového divadla Košického kraja
Lukáš Kopas je absolventom Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity, Divadelnej fakulty VŠMU a Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV. V rokoch 2013 – 2017 spolupracoval ako lektor so Slovenskou národnou galériou a v období 2016 – 2018 príležitostne prednášal na VŠMU. V Divadelnom ústave viedol Centrum výskumu a vzdelávania v divadle (2017 – 2022) a ako lektor dramaturgie pracoval v Národnom divadle Košice (2022 – 2023). V súčasnosti pôsobí na pozícii umeleckého šéfa v Bábkovom divadle Košického kraja. Dlhodobo sa venuje výskumu barokovej školskej drámy a spravidla publikuje v periodikách Slovenské divadlo a ESPES. Kurátorsky sa podieľal na výstavách Divadelné storočie – stopy a postoje (Bratislava 2020 – 2021) a Joseph Marčinský: Vena vivendi (Tokio 2023). Ako autor a dramaturg spolupracoval s Rádiom Devín, Štúdiom 12, Mestským divadlom Trenčín a Národným divadlom Košice.
Foto: Joseph Marčinský
Martina Mašlárová – teatrologička a dramaturgička Divadla Jána Palárika v Trnave
Martina Mašlárová študovala na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU, kde v súčasnosti pôsobí ako pedagogička a študijná prodekanka. Od roku 2014 bola redaktorkou, neskôr šéfredaktorkou časopisu kød – konkrétne o divadle. Články a odborné štúdie publikovala v rôznych kultúrnych periodikách, v domácich aj zahraničných publikáciách. Ako porotkyňa sa venuje aj neprofesionálnemu divadlu, je spoluautorkou publikácie o 100. výročí Scénickej žatvy. Preložila knihu Marka Fishera How to Write About Theatre (Ako písať o divadle). V súčasnosti pôsobí ako dramaturgička, spolupracuje predovšetkým v tandeme s Matúšom Bachyncom. Od sezóny 2024/25 je internou dramaturgičkou Divadla Jána Palárika v Trnave.
Foto: Braňo Konečný
Vladislava Fekete – riaditeľka Divadelného ústavu
Vladislava Fekete sa vo svojom profesionálnom pôsobení sústreďuje najmä na kultúrny manažment, réžiu, dramaturgiu, umelecký preklad, teóriu a kritiku súčasného divadla a drámy.
Od roku 2006 je riaditeľkou Divadelného ústavu v Bratislave, ako aj riaditeľkou festivalu súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama.
Iniciovala vznik Centra výskumu divadla, a v rámci neho mnohé projekty zamerané na výskum dejín slovenského divadla a drámy, a vznik nového časopisu o divadle kød – konkrétne ø divadle. Iniciovala tiež mnohé projekty podporujúce vznik novej slovenskej drámy, ako aj propagáciu slovenského divadla doma i v zahraničí či celoslovenské podujatie Noc divadiel a Bienále divadelnej fotografie. Je autorkou niekoľkých dramatických textov pre divadlo a rozhlas, ako aj televíznych scenárov. Režijne a dramaturgicky sa zameriava na novšiu európsku drámu. Zo srbského jazyka prekladá súčasných dramatikov (Tanja Šljivar, Biljana Srbljanović, Milena Marković, Maja Pelević, Milena Bogavac...) a teóriu. Je editorkou niekoľkých zborníkov súčasnej slovenskej a vojvodinskej drámy.
Foto: Michaela Klanicová
Spoluusporiadateľmi 25. ročníka súťaže DRÁMA sú Činohra Slovenského národného divadla (Bratislava), Divadlo Jána Palárika v Trnave, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského (Zvolen), Scéna JORIK Bábkového divadla Košického kraja (Košice) a Činohra Národního divadla (Praha, Česká republika). Partnerom súťaže je STVR – Rádio Devín.
Autorky a autori môžu prihlasované texty bez uvedenia svojho mena alebo iného identifikátora poslať e-mailom na adresu anna.soltysova@theatre.sk alebo poštou na adresu Divadelného ústavu. Prihlášku nájdete na nasledujúcom ODKAZE.