Lúčime sa s poprednou osobnosťou baletu, tanečníkom a pedagógom Jánom Haľamom

Divadelný ústav prijal s hlbokým zármutkom informáciu o úmrtí popredného slovenského tanečníka, sólistu Baletu Slovenského národneho divadla a pedagóga Jána Haľamu. Rodine a blízkym vyjadrujeme úprimnú sústrasť.

Ján Haľama (1940 – 2024)

Ján Haľama (1940 – 2024)

tanečník, sólista Baletu SND, pedagóg

Rodák z obce Nesluša (okres Kysucké Nové Mesto) sa tancu venoval intenzívnejšie už od školských rokov. Hlbší záujem a zjavný talent ho napokon priviedli k štúdiu tanca na bratislavskom Konzervatóriu, ktoré absolvoval roku 1958. Po absolvovaní ho prijali za člena baletu do Slovenského národného divadla, na základe predpokladov a výsledkov ho už roku 1961 preradili za sólistu. Ihneď sa vypracoval a v období 60. a 70. rokov sa zaradil k najpoprednejším profilujúcim sólistom baletu našej reprezentačnej scény.

Na javisku Slovenského národného divadla realizoval veľký počet postáv. V jeho možnostiach a schopnostiach spočívalo interpretačné ťažisko baletného a tanečného repertoáru, ktorý sa v SND realizoval počas jeho aktívnej činnosti. Veľkého spojenca mal v impozantnom zjave, vo fyzických dispozíciách, tanečnej kondícii, predovšetkým však vo veľmi spoľahlivej technickej úrovni vychádzajúcej z náročných základov klasického tanca, v neposlednom rade aj v postupne sa prehlbujúcich hereckých schopnostiach. Predurčovalo ho to k realizácii hlavných postáv a úloh vo veľmi rozmanitom repertoári známej klasiky (Princovia v Čajkovského baletoch Labutie jazeroSpiaca krásavica, Albert v Adamovej Giselle, Romeo v Prokofievovom balete Romeo a Júlia, ústredná pánska postava v baletnej kompozícii Chopiniana, Martin v Dvořákových Slovanských tancoch).

Svoje tanečné umenie ukázal aj vo veľmi rozmanitom repertoári moderného svetového i domáceho baletu a v tanečných kompozíciách na hudbu 20. storočia (Truffaldino v Burghausenovom Sluhovi dvoch pánov, Chuligán v Šostakovičovom diele Dievča a chuligán, sólový part v Šostakovičovej Leningradskej symfónii, On v Gershwinovom Američanovi v Paríži). Vyzrievajúce interpretačné umenie Jána Haľamu a schopnosť dramatického výrazu sa neskôr pôsobivo zrkadlili vo viacerých charakterových i negatívnych postavách (Rotbart v Čajkovkého Labuťom jazere, Girej v Asafjevovej Bachčisarajskej fontáne, Karenin v Ščedrinovej Anne Kareninovej, Šaman v Stravinského Svätení jari.) Veľký ohlas vyvolávala jeho tanečná, mierne groteskná charakterizačná bravúra v postave starej Simony v Héroldovom balete Márna opatrnosť.

Patril k najpoprednejším tanečným umelcom, ktorí odovzdávali svoje bohaté skúsenosti adeptom tanca na Tanečnom konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave.

Ján Haľama navždy odišiel vo veku nedožitých 85 rokov. Česť jeho pamiatke.

A.S. Puškin, N. D. Volkov: Bachčisarajská fontána (SND, 1973), Ján Haľama (Girej), Žofia Tothová (Zaréma)

A. S. Puškin, N. D. Volkov: Bachčisarajská fontána (SND, 1973), Ján Haľama (Girej), Žofia Tothová (Zaréma)

Louis J. Ferdinand Hérold - John Lanchberry_Márna opatrnosť (SND, 1977), Ján Haľama (Simona)

Louis J. Ferdinand Hérold - John Lanchberry: Márna opatrnosť (SND, 1977), Ján Haľama (Simona)

A
A
A
.