Pozývame vás na slávnostnú prezentáciu prvého slovenského románu o divadle pre tínedžerov a ich rodičov Sme divadelníci

Juraj Šebesta: Sme divadelníci

Divadelný ústav vás srdečne pozýva na slávnostnú prezentáciu prvého slovenského románu o divadle pre tínedžerov a ich rodičov Sme divadelníci s podtitulom Divadelný román v štyroch dejstvách s prológom a epilógom, ktorého autorom je Juraj Šebesta

Slávnostná prezentácia sa uskutoční v pondelok 9. decembra 2024 o 17.00 hod. v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 12 v Bratislave. 

V programe vystúpi autor Juraj Šebesta, herečka Lucia Hurajová, herec a hudobník Kamil Mikulčík.

Divadelnú mládež zastupujú členky divadelného súboru Gong:  Vilma Anderlová, Eliška Mateašíková, Viki Husárová, Tatiana Hudecová, Eliška Poláková.

Vstup na podujatie je voľný. 

 

Úryvok z knihy:

Ilustrácia

s. 29 l Danielova skupina v triede

Profesorovu vetu preťali prudko otvorené dvere a do triedy

vtancovala Danielova družina. Profesor očakával študentské žartíky,

ale realita ho znovu zaskočila: s istým zdesením, ale pobaveným,

sledoval, ako si na čele sprievodu v rytme tanca hopká

Daniel a spokojne sa usmieva. Zrejme to celé bol jeho nápad, na

hlave brečtanový veniec, v ruke tamburína obtiahnutá brečtanom,

udával ňou rytmus. Bosý, oblečený len v tunike ušitej asi

zo starej bielej prevliečky.

 

Viac o knihe Sme divadelníci

Román o divadle pre tínedžerov Sme divadelníci je na Slovensku prvý svojho druhu. 

Autor Juraj Šebesta spolu s prierezom svetových, no najmä slovenských divadelných dejín, prináša témy ako súčasná mládež, láska, vzťahy v škole, rodinné väzby, hľadanie vlastnej identity. Divadlo sa v románe javí takmer ako všemocné médium, ktoré mladým ľuďom pomáha lepšie spoznať samých seba, orientovať sa vo vzťahoch a zároveň je to nový a podmanivý spôsob, ako si nájsť svoje miesto v komplikovanom svete.

Mozaika obrazov zo života tínedžerov je pri každej postave prepojená s konkrétnou divadelnou profesiou, ktorú mladí pre seba objavujú.

Lauru, Lindu, Mirku a Vandu, Daniela, Alana, Andreja a Kamila spája stredná  škola, inovatívny profesor – inšpirátor a príprava divadelných predstavení, ktoré im zmenia život. 

Learning by doing    

Román vychádza z princípu zážitkového učenia alebo učenia sa praxou. Obetavý profesor nadchne svoju triedu gymnazistov pre divadlo, sám ich o slovenskom divadle učí a vedie  k tomu, aby inscenovali niektoré pôvodné hry – v rámci školy i zábavy. Študenti sa o divadle dozvedajú veľa nielen z výkladov a diskusií, ale aj tým, že sami divadlo robia. Účinkuje či zapája sa celá trieda, produkcie teda majú aj charakter školského divadla, no iniciatívu hneď od začiatku preberá užšia skupinka tvorivého študenstva, z ktorých si všetci v divadle objavia to svoje. Toto jadro budúceho súboru má hlavnú zásluhu na výslednej podobe inscenácií.

Sebavedomá mládež s otvorenou mysľou

Počas niečo vyše školského roka sa vedomosti študentov rozširujú, tvorba súboru sa vyvíja – od parodických scénok, možnej podoby vzniku antickej komédie, cez stredoveké hry a slávnosti na námestí až po odvážne interpretácie hier Juraja Lániho, Jonáša Záborského a Petra Karvaša, inscenované v netradičnom prostredí. Mládež sa spontánne umením vyjadruje k súčasnosti. Vďaka Profesorovi študenti nadobúdajú vzťah k divadlu, k vlastnej kultúre a histórii, a nie sú im ľahostajné ani veci verejné.

Postavy a divadelné profesie alebo otázniky nad budúcnosťou

Komu je v osemnástich jasné, čím presne chce byť, čo a kde by robil najradšej a celý život? 

Podarí sa študentom realizovať svoje sny a plány?

Každý z nich reprezentuje jednu z divadelných profesií: réžiu, dramaturgiu, výpravu, teda scénografiu a kostýmy, herectvo, ale aj svetelný a zvukový dizajn, scénickú hudbu, divadelnú publicistiku či manažment. Niektoré postavy zvládajú profesií viac, ako to už v praxi býva. Zároveň Profesor oboznamuje študentov s prácou divadelných historikov či kritikov, sám zosobňuje divadelnú pedagogiku.

Utopické predstavy o strednej škole?

Román nie je určený len stredoškolským študentom či všeobecne staršej mládeži. Chceli by sme osloviť aj dospelých, či už rodičov študentov, záujemcov o divadlo bez ohľadu na vek, ale aj pedagógov, ktorí sa ním prípadne môžu inšpirovať. V tomto zmysle je román utópiou, na našich stredných školách by v súčasnosti sotva mohol mať pedagóg toľko priestoru pre tému divadla. No aj táto utopická predstava chce byť provokujúcim príspevkom do diskusie o vyučovaní na stredných školách, o ich zmysle pre našu spoločnosť. Jej ďalší rozvoj sa nezaobíde bez kvalitného vzdelávania.

Vedeli to už starovekí filozofi, aj taký Diogenes zo Sinópé, ktorý žil v Aténach na trhu v sude, no nebol to iba tento marketing, vďaka ktorému sa zapísal do histórie.

Tvrdil, že kvalitné vzdelanie mládeže je základom rozvoja každého štátu. A tomu by malo zodpovedať aj postavenie a ohodnotenie pedagógov.

Kompletný zoznam použitej a odporúčanej literatúry je v úvode knihy, pod QR kódom. Zoznam je rozsiahly, no obsahuje tituly, ktoré môžu zásadne ovplyvniť rozhodnutie mladých ľudí – stať sa divadelníkmi. Alebo manažérov či podnikateľov, aby sa rozhodli žiť pre divadlo... a prípadne ho finančne podporiť.

Táto kniha je predovšetkým románovým pokusom priblížiť naše divadlo mládeži tak, aby získala k nemu vzťah a navštevovala ho.

Zaujímavý a pútavý grafický dizajn Evy Péč Brezinovej obohacujú ilustrácie študentiek a študentov vyššieho odborného štúdia ŠKOLY DIZAJNU – Súkromnej školy umeleckého priemyslu Bohumila Baču v Bratislave.
 

Recenzentky: doc. Mgr. art. Zdenka Pašuthová, ArtD., Mgr. Zuzana Michalovičová, PhD.

Dizajn knihy: Eva Péč Brezinová a študenti Školy dizajnu Bratislava

Vydavateľ: Divadelný ústav, 2024

Edícia EDU (Edukácia – divadlo – umenie)

 

Viac o autorovi

Juraj Šebesta, PhD., vyštudoval na Filozofickej fakulte UK odbor estetika a divadelná veda. Doktorát získal na VŠMU v Bratislave. Venuje sa umeleckej i odbornej literatúre a publicistike. Píše romány, poviedky i bájky. Vo svojich prózach sa venuje téme rodiny, generačných stretov, pamäti individuálnej i spoločenskej, téme dospievania, hľadania seba samého i hľadania lásky, ale aj téme vzťahu k veciam verejným. Rád využíva divadelné prvky, pre jeho prózy sú charakteristické humor, irónia a nadsádzka. Za svoje diela, najmä romány Keď sa pes smejeVenussha (Ťažký týždeň), získal rôzne zahraničné i domáce ocenenia, napr. Zlatá hruška – najlepšia prekladová kniha pre mládež v Slovinsku za rok 2019, zápis na Čestnú listinu IBBY (Medzinárodnej únie pre detskú knihu), zaradenie do katalógu White Ravens mníchovskej Jugendbibliothek (2009 a 2013), Zlatý gunár na medzinárodnom festivale humoru a satiry Kremnické gagy (2009 a 2012), finále súťaže Anasoft litera, Cena poroty v súťaži Poviedka, Cena Trojruža za tvorbu pre deti a mládež a ďalšie. 

V rôznych médiách publikuje recenzie a štúdie zamerané najmä na slovenskú drámu a divadlo, osobitne alternatívne, a na americkú, ale aj svetovú súčasnú drámu. Dlhšie učil na Divadelnej fakulte VŠMU a pôsobil tiež v Divadelnom ústave v Bratislave. Ako držiteľ Fulbrightovho štipendia absolvoval ročný študijný pobyt v USA na City University of New York, kde sa venoval výskumu súčasnej americkej drámy a divadla. Pre slovenské divadlá preložil z angličtiny niekoľko hier, zostavil výbery z tvorby amerických dramatikov Sama Sheparda a Davida Mametaako aj sériu slovenských hier preložených do angličtiny Contemporary Slovak Drama 1 – 5, ktoré vydal Divadelný ústav v Bratislave. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre publikovala jeho monografiu Cesta prekladu dlhým dňom do noci

Román Sme divadelníci je ďalším autorovým pokusom o prepojenie divadla a drámy s beletriou, fikciou a náučnou literatúrou. 

 

A
A
A
.