Publikácie Divadelného ústavu

Divadelná hra-be-ce-da. Tvorivé písanie s deťmi v divadle alebo ako sa pohrať s nudou

Iveta Škripková

Publication detail

Publisher
Divadelný ústav, Bratislava
Edition
Teória v pohybe
Year of publication
2013
Number of pages
113
Size
168 x 239 mm, brožovaná väzba
Language
SK
ISBN
978-80-89369-58-4
Price
Akcia 5,00

„Iveta Škripková je v divadelnom svete známa nielen ako riaditeľka Bábkového divadla na rázcestí, ale aj ako organizátorka festivalov, stretnutí divadelníkov, seminárov a iných spoločensko–divadelných podujatí, ale predovšetkým ako odborníčka na divadlo pre deti, o čom svedčí mnohoročná práca s deťmi, ktorá je pokračovaním a rozvíjaním divadelného zážitku. Publikácia je zostavená ako výkladový slovník slov a termínov, ktoré sa dotýkajú divadla, jeho tvorcu i príjemcu, predovšetkým detí v teenagerskom veku. Ale univerzálnosť odborného výkladu rozširuje diapazón tých, ktorí budú knihu používať. Teda od materskej školy až po univerzitu. Základným princípom knihy a napokon i práce Ivety Škripkovej s deťmi je hra a hravosť. Tento princíp predurčuje ochotu detského príjemcu ďalej rozširovať okruh svojho vzdelania z oblasti divadla. Kniha ponúka taký sortiment vedomostí, že po ich zvládnutí čitateľ môže ísť hravo študovať na VŠMU. Sympatický je aj kompozičný úmysel, pretože tvorivo pripája k definíciám jednotlivých pojmov veľký počet hier a cvičení na ich pochopenie, použitie a ďalšie rozvíjanie. Vlastný text často dopĺňa ukážkami z prác detí, ktoré jej dielne absolvovali. Publikácia Ivety Škripkovej Divadelná hra-be-ce-da je svojou nápaditosťou, metodickou vypracovanosťou, bohatým vzdelávacím materiálom patrí k vynikajúcim dielam zasahujúcim do divadelnej poetiky, metodiky práce s deťmi, psychológie i sociológie. (Marta Žilková, úryvky z recenzentského posudku) „Kniha Ivety Škripkovej prebúdza chuť hľadať a objavovať nové veci. A ako abeceda: Čitateľ sa v nej veľmi ľahko a dobre orientuje. D ako divadlo: Autorka po malých krôčikoch umožňuje čitateľovi spoznať základy divadelnej praxe, divadelnej terminológie, vysvetlí význam a poslanie tvorivého tímu, ale aj radových zamestnancov divadla. Veľmi jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom ho zoznamuje s dejinami DIVADLA a drámy a predstaví niektorých významných svetových dramatikov. H ako hra: Už len čítať túto knihu je proces veľmi HRAvý. Čitateľ sa rád nechá autorkou zaviesť o tri kapitoly späť, aby si mohol získané informácie dať do nových súvislostí či objavovať v texte skryté pojmy alebo významy. Autorka tým nenápadne dosiahne, že sa človek zastaví, vráti, prečíta si časť textu znovu a lepšie si ho zapamätá. I ako inšpirácia: Divadelná hra-be-ce-da prekračuje hranice metodiky tvorivého písania. Môže okrem iného byť veľkou INŠPIRÁCIOU pri výučbe dramatickej výchovy ako takej, nielen takzvanej slovesnosti, a taktiež poskytuje cenné fakty z oblasti divadla, umenia a kultúry zoradené veľmi prehľadne a logicky. T ako talent: Mnoho ľudí si myslí, že nemá na písanie schopnosti, predpoklady. Som presvedčená, že každý, kto sa nechá viesť Divadelnou hra-be-ce-dou, objaví v sebe talent a bude prekvapený, čo všetko je schopný vymyslieť.“ (Michaela Homolová, úryvky z recenzentského posudku) Lektorovali Prof. PhDr. Marta Žilková, PhD., Mgr. Michaela Homolová Grafický design © Martin Mistrík Odborná redaktorka Jana Juráňová Jazyková redaktorka Martina Borodovčáková

Book excerpt

Ktorý príbeh ťa najviac oslovil? (Z knihy, z filmu, z divadla.) Prečo? Predstav si, že si autor alebo autorka, ako zmeníš tento istý príbeh? Prečo?

Back to all publications
A
A
A
.