/Bratislava, 11. február 2025/ Prihlasovanie textov do 25. ročníka súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku DRÁMA bolo uzavreté. Súťaž je anonymná, prihlásiť sa do nej mohli autorky a autori vo veku od 18 rokov. Prihlásiť mohli dosiaľ nepublikované autorské dramatické diela. Uzávierka súťaže DRÁMA 2024 bola 10. februára 2025.
Spoluusporiadateľmi 25. ročníka súťaže DRÁMA sú Činohra Slovenského národného divadla (Bratislava), Divadlo Jána Palárika v Trnave, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského (Zvolen), Scéna JORIK Bábkového divadla Košického kraja (Košice) a Činohra Národního divadla (Praha, Česká republika). Partnerom súťaže je STVR – Rádio Devín.
Spoluusporiadatelia tento rok udelia špeciálne ceny vybraným textom. Cenu udelí aj partner súťaže Rádio Devín.
Ocenené práce vyjdú v elektronickom zborníku, vďaka ktorému budú texty prístupné aj divadelným tvorcom a širokej verejnosti. Autor či autorka víťazného textu získa aj finančnú prémiu 1 000 eur. O tom, kto ju získa, rozhodne porota súťaže DRÁMA 2024. Počas samotného vyhodnotenia súťaže, ktoré je tradičnou súčasťou festivalu Nová dráma/New Drama, prenesie profesionálny divadelný tím na javisko úryvky najlepších textov, a to vo forme inscenovaného čítania za osobnej účasti ocenených autorov a autoriek.
POROTA SÚŤAŽE DRÁMA 2024
Mário Drgoňa – dramaturg, lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla
Mário Drgoňa vyštudoval divadelnú dramaturgiu a dramatickú tvorbu na VŠMU v Bratislave, kde v súčasnosti aj vyučuje. Od roku 2020 pôsobí ako lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla. Píše a režíruje pre divadlo a rozhlas. Venuje sa aj prekladom divadelných hier z angličtiny do slovenčiny. Vo svojej tvorbe v rámci platformy Schwarzes Loch Europas sa zameriava na moderné dejiny Slovenska a systémové zneužívanie moci. Bol vedúcim divadelnej rubriky časopisu Kapitál. Pôsobí aj v oblasti kultúrneho manažmentu a päť rokov viedol slovenský festival profesionálneho nezávislého divadla Fokus – Pokus.
foto: Tereza Trusinová
Nina Jacques – dramaturgička Činohry Národního divadla (Praha)
Nina Jacques je od sezóny 2018/19 dramaturgičkou Činohry ND. Strednú školu absolvovala vo francúzskom Štrasburgu, študovala evanjelickú teológiu a sociálnu prácu na Evanjelickej teologickej fakulte UK a absolvovala réžiu na Katedre alternatívneho a bábkového divadla DAMU. Venuje sa réžii, dramaturgii aj kolektívnej tvorbe, zaujíma sa o presahy divadla do ďalších žánrov. Je členkou tvorivej skupiny 8lidí zaoberajúcej sa zásahmi do verejného priestoru a reagujúcej na aktuálne spoločenské témy prostriedkami na pomedzí divadla a performancie. Pravidelne spolupracuje s divadelnými režisérmi Jánom Fričom a Petrou Tejnorovou, ale i mnohými ďalšími. Od roku 2022 je dramaturgičkou festivalu Činohry Národného divadla Pražské křižovatky, ktorý do Prahy priváža výnimočné zahraničné inscenácie.
Foto: KIVA
Lukáš Kopas – umelecký šéf Bábkového divadla Košického kraja
Lukáš Kopas je absolventom Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity, Divadelnej fakulty VŠMU a Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV. V rokoch 2013 – 2017 spolupracoval ako lektor so Slovenskou národnou galériou a v období 2016 – 2018 príležitostne prednášal na VŠMU. V Divadelnom ústave viedol Centrum výskumu a vzdelávania v divadle (2017 – 2022) a ako lektor dramaturgie pracoval v Národnom divadle Košice (2022 – 2023). V súčasnosti pôsobí na pozícii umeleckého šéfa v Bábkovom divadle Košického kraja. Dlhodobo sa venuje výskumu barokovej školskej drámy a spravidla publikuje v periodikách Slovenské divadlo a ESPES. Kurátorsky sa podieľal na výstavách Divadelné storočie – stopy a postoje (Bratislava 2020 – 2021) a Joseph Marčinský: Vena vivendi (Tokio 2023). Ako autor a dramaturg spolupracoval s Rádiom Devín, Štúdiom 12, Mestským divadlom Trenčín a Národným divadlom Košice.
Foto: Joseph Marčinský
Martina Mašlárová – teatrologička a dramaturgička Divadla Jána Palárika v Trnave
Martina Mašlárová študovala na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU, kde v súčasnosti pôsobí ako pedagogička a študijná prodekanka. Od roku 2014 bola redaktorkou, neskôr šéfredaktorkou časopisu kød – konkrétne o divadle. Články a odborné štúdie publikovala v rôznych kultúrnych periodikách, v domácich aj zahraničných publikáciách. Ako porotkyňa sa venuje aj neprofesionálnemu divadlu, je spoluautorkou publikácie o 100. výročí Scénickej žatvy. Preložila knihu Marka Fishera How to Write About Theatre (Ako písať o divadle). V súčasnosti pôsobí ako dramaturgička, spolupracuje predovšetkým v tandeme s Matúšom Bachyncom. Od sezóny 2024/25 je internou dramaturgičkou Divadla Jána Palárika v Trnave.
Foto: Braňo Konečný
Vladislava Fekete – riaditeľka Divadelného ústavu
Vladislava Fekete sa vo svojom profesionálnom pôsobení sústreďuje najmä na kultúrny manažment, réžiu, dramaturgiu, umelecký preklad, teóriu a kritiku súčasného divadla a drámy.
Od roku 2006 je riaditeľkou Divadelného ústavu v Bratislave, ako aj riaditeľkou festivalu súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama.
Iniciovala vznik Centra výskumu divadla, a v rámci neho mnohé projekty zamerané na výskum dejín slovenského divadla a drámy, a vznik nového časopisu o divadle kød – konkrétne ø divadle. Iniciovala tiež mnohé projekty podporujúce vznik novej slovenskej drámy, ako aj propagáciu slovenského divadla doma i v zahraničí či celoslovenské podujatie Noc divadiel a Bienále divadelnej fotografie. Je autorkou niekoľkých dramatických textov pre divadlo a rozhlas, ako aj televíznych scenárov. Režijne a dramaturgicky sa zameriava na novšiu európsku drámu. Zo srbského jazyka prekladá súčasných dramatikov (Tanja Šljivar, Biljana Srbljanović, Milena Marković, Maja Pelević, Milena Bogavac...) a teóriu. Je editorkou niekoľkých zborníkov súčasnej slovenskej a vojvodinskej drámy.
Foto: Michaela Klanicová
![Dráma 2024 plagát](/sites/default/files/inline-images/DRA%CC%81MA%202024%20plaga%CC%81t.jpg)
Súťaž Dráma - archív
2023 | 2021 | 2020 |
2019 | 2018 | 2017 |
2016 | 2015 | 2014 |
2013 | 2012 | 2011 |
2000-2010 |