Publikácie Divadelného ústavu
ČLOVEK V KONFLIKTE S PRÍRODOU
Environmentálne problémy, ekologické myslenie a súžitie s prírodným svetom v slovenskom divadle
Kolektív autorov
Publication detail
Zborník príspevkov z teatrologického kolokvia
Recenzenti: Mgr. Peter Himič, PhD., Mgr. Martin Bernátek, Ph.D.
Odborný garant kolokvia a zostavovateľ zborníka: Mgr. Mgr art. Milo Juráni, PhD.
Autori textov:
Miroslav Ballay
Viera Bartková
Andrea Bátorová
Dominika Dudášová
Lenka Dzadíková
Dária F. Fehérová
Marek Godovič
Mikuláš Huba
Samuel Chovanec
Dagmar Inštitorisová
Ján Kralovič
Karol Mišovic
Jakub Molnár
Ján Šimko
Lukáš Šutor
Zdenka Pašuthová
(Eko)systém zborníka
Zborník vznikol ako výstup z rovnomenného kolokvia, ktoré sa udialo v júni 2022 a je súčasťou výskumného projektu Antropo(s)céna. Okrem teatrologického bádania tento výskum reflektuje v samostatnej časti aj materiálnu podstatu divadla, ktorú dnes rámcujú pojmy ako uhlíková stopa, environmentálna udržateľnosť, cirkulárna ekonomika.
Vo vzniknutej publikácii je však fokus zamerania nasledovný: dramatika – staršia aj súčasná, súčasné autorské inscenácie, súčasný tanec i performancie, diela performatívneho charakteru výtvarných umelcov, divadlo pre deti a mládež a premeny v estetike divadelného média. Miešajú sa v ňom rôzne formy analýz. Obsahuje metodologicky voľnejšie príspevky, ktoré hľadajú spojitosti skôr v téme, obsahu a výpovedi diel; teoretické štúdie; kapitoly, ktoré majú výrazne subjektivizujúce parametre. Striedajú sa príspevky, ktoré sa pridŕžajú dichotomických delení s tými, ktoré ich odmietajú a aplikujú kritický jazyk. Aj preto niekedy pomenovania ako organizmy, zvieratá, príroda, ktoré redukujú význam a komplexnosť týchto „javov“, označuje zborník odlišnými termínmi – mimoľudské bytosti/mimoľudský svet –, ktoré vychádzajú z anglického prekladu pojmu non-human.
Milo Juráni v úvode zborníka
Obsah publikácie:
Predslov
Milo Juráni: Konflikt bez zrejmých strán
Problémy pokroku
Zdenka Pašuthová: Homo sapiens a jeho znamenitý pokrok
Jakub Molnár: Od akcelerácie a hluku po stíšenie a spomalenie v slovenskej dráme
Strašná aj úžasná príroda
Dominika Dudášová: Hrozná príroda v slovenskej dramatike
Dária F. Fehérová: Variácie pudovosti, surovosti a reidentifikácia človeka v prírode (Scénograficko-režijné koncepcie Švantnerovej Nevesty hôľ)
Viera Bartková: Človek a príroda v súčasnom slovenskom divadle: pôsobivý obraz zániku?
Súčasné ekodramaturgie
Lukáš Šutor: Žánrové špecifiká slovenskej ekodrámy (literárnovedný pohľad)
Lenka Dzadíková: Environmentálny žiaľ rozprávkových zvieratiek a slovenských tínedžerov
Miroslav Ballay: Vyobrazenie ekologickej katastrofy v inscenácii Terra Apathy Divadla Pôtoň Bátovce
Prekročiť človeka, zahrnúť mimoľudský svet
Andrea Bátorová: Ateliér v prírode: ochrana prírody a ekologické myslenie v akčnom umení na Slovensku
Samuel Chovanec: Mimoľudský aktér v slovenskom scénickom umení
Ján Šimko: Ľudské, príliš ľudské obrazy prírody v divadle
Umelé priestory a prostredia
Karol Mišovic: Prečo v SND nehrajú Hamleta a v bratislavskej zoo nechovajú antarktické tučniaky? (Divadelnosť zoologických záhrad)
Marek Godovič: Divadlo: továreň alebo svätyňa? (Vplyv priemyselného prostredia na tvorivé myslenie)
Včerajšie vízie dnes aj zajtra
Ján Kralovič: Posolstvá zajtrajška (Ekológia a vízie budúcnosti v kontexte slovenskej neoficiálnej umeleckej scény 70. rokov)
Doslovy: Dva výlety za hranice umenia
Mikuláš Huba: Slovenskí divadelní (a iní) umelci a ich vzťah k dobrovoľným ochrancom prírody, krajiny a pamiatok
Dagmar Inštitorisová: Hľadanie vzoru (Poloesej o ekológii v divadelnom myslení
Pre koho je kniha určená:
Pre odborníkov v oblasti divadla, dejín výtvarného umenia, kulturológie, teatrológie, estetiky, literárnej vedy, prírodovených vied.
Kľúčové slová:
Divadelný ústav, súčasné divadlo, umenie, kultúra, ekológia, antropocén